The Witness: Острів творчого споглядання

Коментарів немає

На перший погляд ігровий світ The Witness – це просто сонячний острів з божевільним розмаїттям ландшафтів: тут є гори, болота, пустелі та джунглі – і всі вони приховують масу головоломок та цитат. Навіть картинка, яка винесена в заголовок цього допису – один із найперших краєвидів, які ви побачите – містить одразу дві головоломки. Уривки зі священних книг та праць інтелектуалів різних епох заховані по всьому острову. Серед них особливе місце (для розуміння гри) посідає повна сцена зі свічкою з «Ностальгії» Тарковского, яку можна подивитись у невеличкому кінотеатрі.

Головоломки відкритого світу

The Witness – це гра про нав’язливі спроби зрозуміти світ і застосувати отримане розуміння, щоб осягнути ще більше. Тому головоломки The Witness принципово відмінні від тих, що так часто зустрічаються в класичних адвенчурах. Тут не потрібно застосовувати запеченого в мікрохвильовці ховрашка на канделябрі, щоб завести аероплан. Тут все чесно. Щоб розв’язати загадки, потрібно розібратися у принципах і правилах, які поступово розкриваються у різних куточках острова.

Одна з перших черг головоломок, такі зустрічаються усюди, не обов’язково в ряд
Одна з перших черг головоломок, такі зустрічаються усюди, не обов’язково в ряд

Нетипово для ігор-головоломок, The Witness має відкритий світ. Ви зайшли в глухий кут із загадкою? Можна повернутися на декілька головоломок назад і подивитися, чи не проґавили ви якийсь принцип. Але можна піти в зовсім в іншу локацію і вивчити інший інший принцип – відкритий світ дозволяє вам навчатися у власному ритмі. Процес розбору дозволяє робити для себе відкриття, дивуватися і відчувати прозріння. Все так, як і має бути в добре зробленій грі-головоломці.

Ідеальне місце для медитації

Перші півгодини гри важко звикнути до нестандартного темпу. Не полишає відчуття, ніби щось постійно проходить повз вас непоміченим. Сучасний гравець привчений затискати «спринт» і поспіхом пересуватися між орієнтирами, ігноруючи величезний, дещо порожній і недороблений світ. Але The Witness зовсім вас не квапить. Ця гра виховує споглядання і заохочує побачити якомога більше, побувати скрізь і дістатися до самої суті. Майстерно виконані архітектура і ландшафти заохочують присутність тут і зараз, вдумливе ставлення, розслаблену увагу та сповільнення темпу. Острів The Witness – не просто ігрова локація, а місце ясності, роздумів та медитації.

Світ The Witness рясніє різноманіттям
Світ The Witness рясніє різноманіттям

У цих просвітлень є й темний бік. Головоломки тут – це завжди лабіринти з масою додаткових правил у формі кружечка з лінією. Розв’язавши одну, ви почнете бачити і розв’язувати їх усюди: в горах, хмарах, руїнах, ніби любитель конспірологічних теорій.

У фільмі “Ностальгія” головного героя божевільний переконує: той, хто пронесе палаючу свічку через мінеральне джерело, врятує світ. 9 хвилин одним кадром Тарковскій виснажує глядача і героя поки йому не вдасться і, виморений та задоволений, він падає. Марна, компульсивна, виснажлива дія. Але з відчуттям звершення.

Мовою, доступною лише відеоіграм, Блоу дає відчути на собі його одержимість пізнанням світу, розв’язанням його як головоломки в пошуках глибшої істини. Свою одержимість розробкою цієї гри і вашу – її розв’язанням.

Філософія розробника

Джонатан Блоу – автор The Witness, гейдмизайнер і програміст, найбільше відомий за своєю першою грою Braid. Вона дебютувала на Xbox Live Arcade разом із Super Meat Boy та Fez. Ці проекти започаткували нову еру в розробці ігор – після їхнього виходу незалежні розробники закріпилися в мейнстримі індустрії. Робота Блоу показала, що вони можуть братися за дорослі, часом ризиковані теми, і все одно бути комерційно успішними.

Джонатан Блоу
Джонатан Блоу

У Braid головний герой намагався повернути стосунки з коханою принцесою, які втратив через власну помилку. Гру побудовано на складних, але чесних головоломках з маніпуляцією часом та точним платформінгом. Перфекціонізм, безкомпромісне бачення Блоу та його зневага до тогочасних трендів у геймдеві дозволили створити вдумливу гру з кількома шарами сенсів та власною естетикою.

Типовий рівень Braid, де Блоу вперше випадково винайшов для себе невербальне спілкування за допомогою образності та ігрового процесу, яке розвинув у The Witness вже навмисно
Типовий рівень Braid, де Блоу вперше випадково винайшов для себе невербальне спілкування за допомогою образності та ігрового процесу, яке розвинув у The Witness вже навмисно

Друга гра, The Witness, коштувала Джонатану Блоу 60 мільйонів доларів власних грошей та восьми років життя. Окрім шалених фінансових вливань, Блоу зібрав для створення гри команду досвідчених профі – Thekla Inc. Сплетена з головоломок адвентура у відкритому світі, The Witness можна назвати родичкою ігор Cyan (Myst, Riven, Obduction). Задум потребував продуманих ландшафтів та архітектури – і Блоу залучив до команди Еріка А. Андерсона (Myst, Obduction) з командою архітекторів та ландшафтних дизайнерів.

У своїх лекціях, інтерв’ю та статтях Блоу неодноразово казав, що ігри мають бути чимось дуже особистим і чесним. The Witness неначе дозволяє гравцеві опинитися в його голові та подивитися на світ очима Джонатана Блоу. Цей ефект вдався завдяки витонченій механіці і одержимості, з якою Блоу прагне пізнавати світ. Ця механіка вплітає пазли у оточення, невидимі, поки не знаєш їх форму, не збереш ракурс, у якому вони проявляються і потім починаєш бачити їх усюди. Щоби зрозуміти про що я, підніміться на гору і подивиться на планшет однієї з скульптур. А потім за нього.

Що ви бачите? Спойлер: нахиліть голову ліворуч
Що ви бачите? Спойлер: нахиліть голову ліворуч

Колись гра The Beginner’s Guide сміялася над марними спробами ігрового журналіста зрозуміти за недоробленими рівнями гри особистість автора. Я не судитиму про особистість Блоу і Thekla Inc. Натомість скажу, що The Witness дарує відчуття подорожі яскравим світом, в якому краєвиди, архітектура, головоломки та цитати глибоко взаємопов’язані, і все має сенс та призначення. Ця гра та її численні шари віддають рівно стільки, скільки ви докладаєте уваги, розуму і часу. І навіть за численні години після початку не перестає дивувати.

Для тих, хто вже пройшов гру

Не полінуйтеся і після того, що побачите на горі, почніть гру заново. Не розв’язуйте пазли, а просто прямуйте до воріт. Тут вам потрібно “розкрити” такий самий пазл з сонця і сяйва на воротах. Я не хочу спойлити, що там, але зважайте, що це вишня на торті цієї глибокої гри.

Мінімальні системні вимоги:

Платформи: Microsoft Windows, PS4, Xbox One, macOS, iOS
Процесор: 1.8GHz
Оперативна пам’ять: 4 GB
Відеокарта: Intel HD 4000 серії/Nvidia 630

Напишіть відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s