Геополітика Total War: Warhammer

Коментарів немає

Про Total War: Warhammer як про військову стратегію написано уже багато. Гра сполучає в собі дві успішні франшизи: фентезійну версію похмурого всесвіту Warhammer та пафосно-історичну стратегію Total War. Цей коктейль представляє гравцю складні тактичні бої водночас із фентезійною видовищністю та епічними масштабами історії.

З одного боку, тут величезне розмаїття видів військ: від класичних мечників і кавалерії до гвинтокрилів та пегасів. З іншого боку, всі ці війська органічно і логічно виконують свої функції на полі бою. Скажімо, кажани швидкі і наганяють страху вашим військам, але є відносно легкою здобиччю для стрілкових підрозділів.

Ця гра – справді стратегія – бо змушує планувати багато речей наперед, як в межах одного бою, так і в межах цілої кампанії. І звісно, у ній дуже багато війни хоча б уже тому, що це слово двічі зустрічається у заголовку.

TWW North
Ця гра сповнена купи найрізноманітніших ворогів, але всі вони здаватимуться сільськими задираками після приходу північних варварів і воїнів Хаосу

Однак чого Total War: Warhammer вчить нас з точки зору інших, невійськових ігрових елементів – дипломатії, економіки та розвитку інфраструктури? Хоч вони і вважаються вторинними і не найкращим чином зреалізованими, вони надають досить цінні уроки – не лише для королів-завойовників, але і для простих людей, як ми з вами.

Війна – це дороге “задоволення”

Історія вчить, що війна на два фронти – це шлях до краху. Бо це потребує величезних витрат. Але якщо ви граєте в Total War: Warhammer, наприклад, за Імперію, у вас немає іншого вибору. Вести війну доведеться часто на кілька фронтів. Гравець матиме справу із сепаратистами, бунтівними містами і конкурентами за місце на престолі (посада імператора в Імперії виборна) – і це лише, так би мовити, “внутрішні” вороги. При цьому до вас періодично прибігатимуть банди гоблінів, армії орків та орди звіролюдів. Коли ж вам вдасться їх прорідити і приєднати до себе кілька провінцій, ваші кордони зіткнуться з новими проблемами: похмурими володіннями графів-вампірів на сході та вічно холодними пустелями варварів на півночі. Гра дуже переконливо створює атмосферу “фортеці в облозі”.

TWW Karl Franz
Карл Франц – легендарний лідер Імперії та збирач бунтівних провінцій

У багатьох іграх-стратегіях ви купуєте собі стільки військ, скільки можете дозволити, і рушаєте одразу в бій. Нічого особливо стратегічного в цьому насправді немає. Total War: Warhammer, навпаки, вчить обходитися якомога меншою кількістю ресурсів і ретельно планувати, якого полководця куди відправляти, кого із них залишити “вдома” для придушення можливих заколотів, кому віддати найкращі підрозділи і т. д.

Кожен підрозділ потрібно не лише купити, а й утримувати. Як то кажуть, хто не годує свою армію – годуватиме чужу. Але кожна додаткова армія, навіть якщо у ній лише один загін мечників, збільшує відсоток витрат на інфраструктуру. Хто за все це платитиме?

TWW - Castle
Навіть у похмурих вампірських містах-привидах є щось прекрасне

Передовсім, потрібно розбудовувати свої міста. Нібито очевидне твердження, але не все так просто: кожне місто має обмежену кількість слотів для спорудження будівель, а в кожній провінції обмежена кількість міст. Відтак потрібно вдаватися до спеціалізації. Ви хочете отримати доступ до гранатометників? Доведеться спорудити щонайменше бараки, конюшні та кузню. Але це займе практично весь простір і ви не зможете збудувати виноробню, яка забезпечить вас цінним ресурсом для експорту.

Для підтримки держави доведеться шукати часто не стільки військових союзників, скільки торгових партнерів. Кожна невеличка угода – це додатковий загін стрільців з арбалетами, а часом і підрозділ кавалерії.

“Шукайте дипломатичний вихід”

Як і в реальному житті, дипломатичний підхід у Total War: Warhammer потребує великого терпіння і розрахунку. Дипломатія – повільна і непевна, але має значні переваги. На місцеву систему дипломатії багато нарікали, нібито вона зроблена погано. Однак вона правдоподібніша, ніж може здаватися на перший погляд.

Сусідів, принаймні на початку гри у вас просто достобіса. Запам’ятати, хто з них де, і тримати в голові, хто з них з ким дружить і з ким воює – непросто. Звісно, стратегічна карта полегшить вам цю задачу. Та все одно, союзників треба вибирати обережно і поволі.

TWW Map
Карта Нового і Старого світу у доповненні Mortal Empires

Я був щасливий укласти альянси із двома різними провінціями одразу, але за кілька ходів вони почали між собою гризтися і мені довелося обирати, на чиєму боці вступити у війну. В обох випадках мій дипломатичний рейтинг упав би, адже я в будь-якому разі зраджую одного із союзників. Висновок: не спішіть укладати альянси!

Це так схоже на реальне життя, коли у великому колективі – хоч у школі, хоч уже на робочому місці – дружити абсолютно з усіма неможливо, бо колективи з часом починають ділитися на менші групки за інтересами, а інтригани та істерички спричиняють конфлікти. Не завжди ясно, на чиєму боці краще виступати. Часом доводиться об’єднуватися з тими, з ким не дуже хочеться.

TWW Undead
На тлі загрози з боку воїнів Хаосу амбіції Графів-Вампірів здаються просто невчасними

Наприклад, вампіри, яких я хотів знищити, вмовили мене разом вступити у війну проти орків. Це була необхідна війна, оскільки орки набули надто великих армій і почали загрожувати моїм південним союзникам – гномам. Звісно, багато хто образився на мене за те, що я вступив у ситуативний союз із вампірами. Але навіть і без нього бути “збирачем земель імперських” не завжди легко.

“Збери їх усіх”

Сусіди, навіть якщо вони формально є вашими провінціями і “завжди історично належали” до Імперії, не спішитимуть приєднуватися до вашої держави. Лише коли у вас із ними добрі відносини і у цей самий час на них нападає помітно сильніший за них ворог – ось тоді вони може захочуть перетворитися з удільного князівства на частину вашої, більшої держави.

TWW - Confederation
Імперія розростається

Як і в реальності, навіть найдрібніші народи бережуть свою незалежність і самобутність, і лише за наявності великої зовнішньої загрози вони готові пожертвувати свободою заради безпеки. До того ж, люди, на жаль, так влаштовані: нам набагато легше єднатися проти когось, ніж заради того, щоб просто було краще.

Кажуть, війна – це продовження політики іншими засобами, у цій грі так і є: війна – це спосіб вести переговори на значно вигідніших умовах. Ось я впродовж 5 ходів намагався вмовити Аверланд стати частиною Імперії. Ось вампіри спалили одне їхнє місто і взяли в облогу інше, і Аверланд уже сам пропонує мені прийняти їх до себе з усіма їхніми проблемами. У мене і так війська розпорошені по цілому світу, але чи можу я відмовити блудним дітям Аверланду, які вирішили повернутися “в рідну гавань”? Звісно, що ні. Адже я маю зібрати усі землі, інакше я не виграю.

“Кадри вирішують все”

Лорди, які ведуть ваші армії, розвиваються як персонажі рольової гри. Вони не всемогутні, але помітно сильніші за більшість воїнів. Від характеристик, які ви у них прокачуватимете, залежить, чи будуть вони більш корисними в бою, чи на стратегічній карті.

TWW - War!
У них можуть бути вовкулаки і вся лють Півночі, але у мене – артилерія, АХАХАХАааа!!!

Однак не лордами та не арміями самими живе імперська справа. Важливу роль грають герої – незалежні від армій персонажі, які підтримують розвиток ваших провінцій та саботують провінції супротивників. Герої також можуть брати участь в битвах і часом суттєво впливати на їхній перебіг. Скажімо, вогняний маг – не настільки руйнівна сила, як хотілося б, але його вогняні залпи помітно знижують охоту супротивника до бою. У мирний же час вогняний маг знижує вартість спорудження нових будівель, що робить його практично незамінним на ранніх етапах гри.

І героїв, і лордів підсилюють послідовники – різноманітні спеціалісти, які додають бонусів. Скажімо, капітан стражі у супроводі артистократа, тюремника та імперського агітатора наводить порядок у провінції набагато швидше, ніж самотужки. Звичайно, дрібні бонуси спеціалістів і поодинокі герої мало що можуть зробити, коли наступає вдвічі сильніша армія, однак під час кількаходових комбінацій в умовах формального миру вирішують долі цілих народів.

TWW - Emperor
Імператор провідує сусідів

Звичайно, війни у Total War: Warhammer і продовженні цієї гри не уникнути. Однак у цій по-справжньому стратегічній стратегії видно, що саме талановите використання миру визначає результат війни.

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s